Miten motivaatio vaikuttaa oppimiseen?

Ilman motivaatiota ei ole oppimista. Valmentajana voit antaa maailman parhaat ohjeet ja luoda tehokkaimmat harjoitukset. Siitäkin huolimatta oppimista ei tapahdu, jos valmennettavan motivaatio puuttuu. Siksi on valmentajana tärkeää ymmärtää mistä motivaatio koostuu ja miten se vaikuttaa oppimiseen.

Tutustu: Mitä oppiminen tarkoittaa - valmentajan rooli oivalluttajana

Lataa itsellesi: Miniopas: 3 työkalua oppimista tukevaan valmennukseen (maksuton opas)

Motivaatiota ei voi antaa, mutta sitä voi herätellä

Motivaatio ei ole valmentajan työväline, jota hän voi halutessaan valmennettavalle antaa. Motivaatio on voima, joka ohjaa toiminnan suuntaa, voimakkuutta ja kestoa. Se on sisäinen tila, joka voi vahvistua tai heikentyä ympäristön ja vuorovaikutuksen vaikutuksesta. Motivaatio voi myös vaihdella eri tilanteissa. Decin ja Ryanin mukaan (2000) kestävin ja voimakkain motivaatio on sisäistä eli syntyy halusta oppia, kehittyä ja kokea merkityksellisyyttä sekä tehdä itselle merkityksellisiä asioita.

"Kun ymmärrät, mikä valmennettavaa todella liikuttaa, voit tukea oppimista tehokkaammin ja yksilöllisemmin."


Itseohjautuvuusteoria: Motivaation 3 peruspilaria

Decin ja Ryanin itseohjautuvuusteoria (Self-Determination Theory) tarjoaa selkeän kehyksen siihen, miten valmentaja voi tukea motivaatiota oppimisen taustalla. Teorian mukaan ihmisellä on kolme psykologista perustarvetta:


1. Autonomia (kokemus siitä, että saa vaikuttaa omaan toimintaansa)

Valmentaja voi tukea autonomiaa antamalla valmennettavalle valinnan mahdollisuuksia, kuuntelemalla hänen ajatuksiaan sekä kertomalla miksi tietty harjoite tehdään.


2. Pätevyys (tunne siitä, että osaa ja on mahdollista onnistua)

Pätevyys vahvistuu, kun harjoitteet ovat sopivan haastavia, palautetta annetaan rakentavasti ja edistyminen tehdään valmennettavalle näkyväksi.


3. Yhteys (kokemus siitä, että kuuluu joukkoon omana itsenään)

Oppiminen on tehokkainta silloin, kun valmennettava tuntee olonsa hyväksytyksi ja arvostetuksi omana itsenään. Turvallinen, lämmin ja avoin ilmapiiri on tällöin avainasemassa.


Lue myös: Sisäinen motivaatio seuratoiminnassa


Miksi motivaatio vaikuttaa oppimiseen?

Motivaatio ei vaikuta vain siihen, mitä tehdään, vaan myös siihen, miten tehdään. Ulkoinen motivaatio syntyy jostakin ulkoisesta kuten palkinnosta tai toisten odotuksista. Usein se johtaa motivaation näkökulmasta pinnalliseen oppimiseen ja heikkoon sitoutumiseen.

Sisäinen motivaatio taas kumpuaa yksilöstä itsestään, mikä usein vahvistaa syvempää oppimista sekä lisää pitkäjänteisyyttä ja oma-aloitteisuutta.

Haluatko vahvistaa valmennettavien motivaatiota tavalla, joka tukee sekä suorituskykyä että hyvinvointia? Ota yhteyttä ja rakennetaan yhdessä motivoiva ja oppimista tukeva valmennusympäristö.


3 käytännön vinkkiä valmentajalle

  1. Kysy enemmän suorien ohjeiden antamisen sijaan: "Miltä tämä tuntui?" "Mitä opit tästä harjoitteesta?"

  2. Anna valmennettavaa itse asettamaan tavoitteita. Tämä lisää sitoutumista ja vastuullisuutta.

  3. Tunnista, mikä kullekin on merkityksellistä: Kaikki eivät motivoidu kilpailusta – toiset haluavat kehittyä, kuulua porukkaan tai voittaa itsensä.


Haluatko vahvistaa valmennettavien motivaatiota tavalla, joka tukee sekä suorituskykyä että hyvinvointia? Ota yhteyttä ja rakennetaan yhdessä motivoiva ja oppimista tukeva valmennusympäristö. Saat minuun yhteyden tiina@twacoaching.fi



Lähde

Deci, E. & Ryan, M. (2000). The 'what' and 'why' of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.




Psyykkiset taidot ovat olennainen osa valmennusta, sillä ne vaikuttavat merkittävästi sekä valmentajan että urheilijoiden kehittymiseen. Kehittämällä näitä taitoja voit parantaa vuorovaikutustasi, hallita paremmin stressaavia tilanteita ja luoda positiivisen ilmapiirin, jossa urheilijat voivat kasvaa ja kehittyä.

Jos haluat lisätietoja psyykkisten taitojen kehittämisestä tai kaipaat tukea omassa valmennustyössäsi, olen sinua varten. Ota yhteyttä, niin voimme yhdessä suunnitella, miten voit vahvistaa psyykkisiä taitojasi ja sitä kautta kehittää toimintaasi.


Ota yhteyttä: tiina@twacoaching.fi | www.twacoaching.fi


Kirjoittaja on psyykkinen valmentaja ja valmentajien kouluttaja Tiina Wikström. Tiina on erikoistunut valmentajien taitojen kehittämiseen ja se on ollut sydämen asia jo vuodesta 2017. Tutustu lisää Tiinaan tästä.