Mutkat suoriksi Gamblers ja Snooker!

19.01.2023

Gamblers, Snooker? Siis mitä, häh? Tuntuuko, että olet ihan pihalla games-lajeista? Jos olet, olet oikeassa paikassa. Tein sinulle nimittäin yksinkertaistetun version niiden kulusta. Mikäli olet games-lajien asiantuntija, voit jättää tämän kirjoituksen väliin.

Games-lajeista yleisesti

Vuoden alusta agilitysäännöstöä on uusittu. Games-lajit ovat olleet jo aikaisemmin säännöissä mukana, mutta nyt niiden rooli on isompi. Voit jatkossa kilpailla games-lajeissa luokissa 1-3 ja myös valioitua. Tämän vuoksi kannustan kurkkaamaan ainakin hiukan mistä on kyse. Games-lajeja ovat Gamblers ja Snooker.

Gamblers koostuu alku- ja loppuosasta. Alkuosassa on tavoitteena kerätä mahdollisimman paljon pisteitä ja loppuosassa suorittaa virheittä tuomarin suunnittelema 3-5 esteen sarja annetussa ajassa.
Gamblers koostuu alku- ja loppuosasta. Alkuosassa on tavoitteena kerätä mahdollisimman paljon pisteitä ja loppuosassa suorittaa virheittä tuomarin suunnittelema 3-5 esteen sarja annetussa ajassa.

Gamblers "Jos et pelaa, et voi voittaa."

Yksinkertaistettuna gamblersissa sinun on tarkoituksena kerätä mahdollisimman PALJON pisteitä alkuosuudelta ja loppusosuudella suorittaa varsinainen tuomarin suunnittelema peliosuus virheettömästi (huom kieltoja ei anneta) ja annetussa ajassa.

Alkuosuudella pisteitä et voi kuitenkaan kerätä miten lystäät, vaan

  • jokaisesta esteestä voit saada maksimissaan pisteet kahdesti

  • et saa suorittaa peliosuutta siinä järjestyksessä kuin se on määritelty, mutta vastakkaisessa kyllä

Jos kuitenkin erehdyt suorittamaan peliosuuden jo alkuosuudella, kannattaa pisteiden keräämistä jatkaa alkuosuuden ajan päättymiseen saakka ja suunnata sitten maaliin.

Gamblers alkuosuuden pisteytys ja miten esteitä on oltava radalla.
Gamblers alkuosuuden pisteytys ja miten esteitä on oltava radalla.

Loppuosuudella suoritusvaihtoehtoja voi olla useampia. Peliosuudelle haastetta voi tulla ohjaajan rajoitetusta liikkumisen alueesta ja/tai suoritusajasta.

Snooker jakautuu myös alku- ja loppuosuuteen.
Snooker jakautuu myös alku- ja loppuosuuteen.

Snooker "Tarkkuus palkitaan"

Kuten oikeassa snookersissa, agilityversion alkuosuudessa suoritetaan vuorotellen yksi punainen hyppyeste ja yksi vapaavalintainen este tai estesarja. Punaisia suoritettavia esteitä radalla on vähintään kolme, välillä neljä. Tarvittaessa koiran voi ilman virhettä pysäyttää radalla tai seuruuttaa parempaan suorituspaikkaan. Alkuosuudelta pisteitä saa vapaavalintaisista esteistä (/estesarjoista) niiden numeroinnin mukaisesti (2-7).

Loppuosuudella koiran tulee suorittaa esteet niiden numeroinnin mukaisesti numerosta 2 alkaen sekä ylittää maalilinja.

Snooker suoritus
Snooker suoritus

Luovuttaminen ei kannata

Pelilajeissa sinnikkyys palkitaan, koska vaikka et saisi annettuja haasteita suoritettua, useimmiten saat kuitenkin pidettyä keräämäsi pisteet.

Edelleen ihan pyörällä päästä?

Ihan ymmärrettävää. Jos olet tottunut perinteiseen agilityyn, games-lajeissa on paljon sisäistettävää, koska yksityiskohtia on monta. Kannustan kuitenkin rohkeasti kokeilemaan. Uskon, että tulevissa kilpailuissa käydään vielä läpi suorituksen kulkua ja monet ovat siellä harjoittelemassa. Ja jos ei muuta, onneksi sen ei tarvitse olla niin vakavaa, koska se on vain harrastus!


Huom! Kirjoitus ei ole tyhjentävä kuvaus lajeista, joten tutustu Agilityliiton materiaaleihin syvemmin liiton sivuilla


Kirjoittaja

Kirjoittaja on agility- ja hoopersvalmentaja sekä Suomen Agilityliiton liittokouluttaja Tiina Wikström. Kirjoitus on koottu Agilityliiton agilitysäännöstöstä.


Seuraa minua

Instagramissa  & Facebookissa